Thursday, August 6, 2009

Polemik Bacaan Yaasin Malam Nisfu Sya'ban

KECEWA HATI SEORANG LEBAI

Salam sejahtera rakan bloggers yang selalu mengunjungi saya. Semalam adalah malam nisfu sya’aban. Dalam hadis ada disebut sebagai malam yang amalan manusia di angkat oleh Allah s.w.t . Saya tidak pasti kategori hadis ini sama ada ia sahih atau dha’if. Tapi dalam satu riwayat dalam Sahih Bukhari ada menyebutkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda tentang kelebihan bulan sya’aban:

“aku lebih suka amalanku di angkat oleh Allah, dalam keadaan aku berpuasa”.

Pada kebiasaannya, pada malam nisfu syaa’ban masyarakat kita akan berkumpul beramai-ramai di masjid untuk menunaikan solat maghrib secara berjamaah dan seterusnya membaca yasin sebanyak tiga kali mengikut pengamalan ulama’ terdahulu.


Daripada sudut sosiologi, saya sangat gembira apabila melihat masyarakat kalangan saya rapat dengan masjid atas penganjuran aktiviti sebegini. Syukur Alhamdulillah, ada perubahan dalam masyarakat. Sekurang-kurangnya masyarakat menyedari bahawa bulan sya’aban hampir ke penghujung dan bulan Ramadan akan menjelang tiba, bulan yang dinantikan oleh orang-orang yang dahagakan ganjaran daripada Allah.

Apa yang saya kesalkan ada sebilangan rakan sarjana di kalangan saya bertanya...boleh tolong nyatakan daripada kitab mana pengamalan bacaan yasin malam nisfu sya’aban ini diambil?

Menurut rakan sarjana saya lagi…amalan ini tidak menepati sunnah dan tidak diamalkan oleh Rasul.

Sebagai seorang yang terdidik dengan menghormati keilmuan yang dimiliki oleh orang lain, saya tersenyum, mengangguk dan terus berlalu pergi membiarkan rakan saya terpinga-pinga. Hati kecil saya terdetik:

“Ya Allah terangilah hatiku, permudahkanlah urusanku, rungkaikanlah kelu lidahku mudah-mudahan rakan sarjanaku memahami apa yang tengah aku ungkapkan”.

“ Ya Allah berikanlah petunjuk kepada masyarakat kalanganku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui, berilah keterbukaan hati dalam menerima Islam seadanya”.

Berlaku di sebuah masjid di daerah **** ******sedikit pertelingkahan berkaitan dengan pengamalan yang disebutkan tadi. Saya sangat terkejut pada ketika itu, saya dapat panggilan telefon,tn. Lebai boleh tolong datang…ada penghujahan dan pertelingkahan tentang bacaan Yasin malam nisfu Sya’ban.

Ya Allah..saya baru je habis solat di sebuah masjid di kawasan rumah saya. Saya terus bergegas ke masjid yang dinyatakan, sesampainya saya ke masjid tersebut…saya dapat lihat ahli jemaah kebingungan melihat perdebatan yang berlaku…

Saya memberikan salam, saya mohon secara baik supaya perdebatan ini dihentikan…alhamdulillah dengan rahmat Allah kedua-dua pihak menghormati permintaan saya.

Saya mohon kepada Tn. Imam agar membenarkan saya bercakap sedikit berdasarkan pengetahuan dan pengalaman saya ketika berada di salah sebuah pondok di Negeri Jelapang Padi.

Saya menyatakan:
Perkara yang tengah dibincangkan ini adalah perkara khilafiyyah….perkara yang sudah dibincangkan oleh ulama’ sejak sekian lama…takkan ada penyelesaiannya…pengalaman saya, saya telah meneliti hujah kedua-dua pihak..saya dapati kedua-dua pihak ada kekuatan dan kelemahannya sendiri…sebagai insan yang terdidik dengan tradisi menghormati pendapat orang lain, saya lebih suka mengambil pendekatan seperti yang dinyatakan dalam sebuah hadis: Rasul s.a.w bersabda:

“Perbezaan di kalangan umatku adalah rahmat”

Saya nyatakan dengan secara jujur, siapa yang rasa amalan itu sampai, silakan….jika siapa yang berpandangan amalan itu tidak sampai…tak perlu lakukan..

Selepas, saya selesai memberi pandangan, bangun seorang daripada jemaah tersebut menyatakan bahawa dia adalah lulusan pengajian Islam daripada salah sebuah universiti di timur tengah…dia bertanya…ustaz lulusan mana? Kalau ustaz orang berilmu nyatakan hujah..Individu itu mengungkapkan perkataan tersebut secara beremosi…

Sekali lagi kekuatan saya diuji… Saya melemparkan sekuntum senyuman…Saya menyatakan bahawa saya hanya lulusan agama dalam negara..Dengan nada yang rendah saya nyatakan bahawa pada hakikatnya ustaz telahpun tahu hujahnya…dan ustazpun tahu perkara ini adalah perkara khilafiyyah..dan di Negara timur tengah banyak perbahasan yg ustaz boleh dapat, siap dengan hujahnya sekali…

Terdiam ustaz muda tersebut apabila saya bercakap begitu..dengan nada sama saya nyatakan, “ustaz..perkara yang telah ustaz bahaskan adalah perkara khilafiyyah, kita sepatutnya berlapang dada dengan perkara yang sebegini, perkara khilafiyyah ini jika dilontarkan di dalam masyarakat akan menyebabkan masyarakat menjadi keliru, masyarakat bukanlah golongan yang berilmu seperti ustaz..jadi berbicarala dengan lebih terbuka sesuai dengan penerimaan masyarakat”.

Sekali lagi ustaz muda itu terdiam, bangun meninggalkan majlis…

Saya pernah ditanya berkaitan keharusan tahlil, bacaan talkin, bacaan yasin malam jumaat dan sebagainya. Saya berpandangan:

1. Perkara itu adalah perkara khilaf, tak perlu dibincangkan. Dah dibincangkan setelah sekian lama…umpama soalan ayam dan telur…mana yang wujud dulu? Ayam atau telur?.

2. Perkara ini termasuk dalam fadilat amal, Imam al-Ghazali telah nyatakan dalam ihya’ ulumuddin harus beramal dengan fadilat amal walaupun hadis tersebut dalam rangkaian hadis da’if.

3. Aktiviti sebegini dapat mendekatkan masyarakat kepada masjid dan menjadi penghubung kepada silaturrahim…jadi tidak salah jika kita bermatlamat begitu. Dalam keadaan masyarakat yang hanyut sekarang…apa salahnya aktiviti begitu dijalankan.

4. Sebagai contoh ada orang yang mempertikaikan amalan masyarakat berkaitan bacaan yasin pada malam jumaat…secara logiknya saya menjawab “lebih baik dia baca yasiin daripada menonton cerita keliwon, susuk dan sebagainya, sekurang2nya dia baca quran dalam seminggu sekali.”

5. Amalan ini adalah baik mengikut pandangan saya, Cuma jangan jadikan ia sebagai tradisi yg perlu dilakukan seolah-olah amalan tersebut sampai ke tahap wajib.

6. Nasihat saya kepada para sarjana...boleh kita dedahkan perbahasan2 ini kepada masyarakat, tapi pastikan masyarakat bersedia menerima dan fikirkan apa yang akan berlaku dalam masyarakat sedangkan perkara ini jelas sekali berbentuk khilafiyyah.

7. Saya rasa setiap daripada kita (org yg berilmu) tahu hujah bagi setiap pihak sama ada yg menyokong atau yang menentang, justeru tak perlu saya kemukakan hujah-hujah, kitab, hadis yang berkaitan. Secara peribadi saya malas nak berhujah dalam perkara ini. Tapi saya nyatakan dengan jujur, saya melakukan amalan-amalan tersebut, persoalan sampai atau tidak kita serahkan kepada Allah, tapi yang pastinya apabila kita membaca quran, pasti ada ganjarannya daripada Tuhan Semesta Alam…Wallahua’lam

Sekian, Luahan Rasa Al-Faqir ila afwi Rabbih…
Lebai Yusri
“Hamba Umpama Rumput di Bumi
Rendah Sekali Pada Yg Banyak”

2 comments:

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

slm tn lebai..
smga rahmat Allah memayungi tn sklrga..
amiin.

sy stuju dgn pndapat tn.
jk org itu rasa amalanny smpai n dtrima, trus la krjakn..

bgtu jg dgn yg rs bukan sunnah bgnda Rasulullah saw..jk rs tkmau buat, jgn pula myalahkn yg buat..

bab khilafiyyah memg tk elok dprdebatkn. blh myebabkn pmusuhn, prpchn, & mrugikn ummah..

smga Allah sntiasa memimpin kita mcapai mardhatillah.
amiin.

Muhammad Yusri said...

salam tn amal

keterbukaan begini yang kita nakkan dalam masyarakat...saya bersyukur kepada ALLAH kerana mempunyai sahabat seperti tuan amal yang terbuka dalam soal menerima pandangan dalam soal khilafiyyah..

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template