Friday, October 23, 2009

SEJADAH BERDIRI: REALITI ATAU FANTASI?




SEJADAH BERDIRI: ANTARA REALITI DAN FANTASI

Oleh: Muhammad Yusri bin Yusof @ Salleh
Pusat Kefahaman dan Pemikiran Islam (CITU)
UiTM Perak, Kampus Seri Iskandar.

Saban hari kebelakangan ini kecoh di Malaysia dengan berita berkaitan dengan perihal sejadah yang di dakwa sedang solat, zikir, sujud dan sebagainya.

Sebenarnya, dalam YOU TUBE dah lama saya lihat sejadah yang di dakwa sedang solat. Mungkin bagi yang jarang atau tidak biasa dengan YOU TUBE, perkara itu dirasakan sangat janggal dan cukup menarik perhatian. Jika tuan-tuan berkelapangan sila ke YOU TUBE dan tuan-tuan taip pada YOU TUBE search engine entri KEBESARAN ALLAH, tuan-tuan akan dapat lihat hasil pencariannya antaranya video sejadah berdiri yang bahasa pengantarnya adalah bahasa Arab, tak tahu dari Negara Arab yang mana.



Pada dasarnya, saya kurang berminat ambil tahu berkaitan dengan ‘keajaiban’- ‘keajaiban’ ini. Bagi saya cukuplah hanya dengan mengkaji al-QURAN dan al-HADIS kita dapat mengenal Allah SWT.

Tuan-tuan, saya mengingatkan diri saya sendiri dan tuan-tuan agar sedar akan kewujudan al-QURAN sebagai mukjizat agung kepada Nabi Muhammad SAW. Cukuplah kita berpegang pada al-QURAN sebagai antara buktinya agungnya Tuhan Yang Maha Esa.

Firman Allah SWT: al-Baqarah: 23 yang mafhumnya:
“Dan jika kamu meragukan (al-Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka buatla satu surah semisal dengannya dan ajaklah penolong-penolongmu selain Allah, jika kamu orang yg benar”.

Saya tidak menafikan dalam al-Quran ada menyebutkan tentang galakan dan suruhan kepada memerhatikan ciptaan Allah di muka bumi ini sebagai bukti kepada KEKUASAAN dan KEAGUNGAN ALLAH tetapi kita kena ingat apa yang disebut ALLAH SWT itu adalah hasil CIPTAANNYA YG ESA bukan hasil CIPTAAN MANUSIA DENGAN KUDRAT YG DIBERI OLEH ALLAH.

Kita kena sedar dan dapat membezakan antara HASIL CIPTAAN ALLAH dan HASIL CIPTAAN MANUSIA DENGAN KUDRAT YG DIBERI OLEH ALLAH. Antara HASIL CIPTAAN ALLAH adalah manusia, pokok, batu, tanah, air, bukit, awan dan sebagainya.

Manakala HASIL MANUSIA pula seperti sejadah, tasbih, kopiah, songkok, buku, rehal, stapler dan banyak lagi yang mana ia dihasilkan dengan pemikiran yang diberikan ALLAH SWT kepada manusia.

Dalam al-Quran dinyatakan dengan jelas bahawa manusia perlu memberikan perhatian dan merenung sejenak ciptaan ALLAH SWT sebagai bukti wujudnya ALLAH sebagai pencipta yang Maha Agung bukan merenung kepada hasil daripada pemikiran manusia. Apa yang saya nak tegaskan di sini ialah kita boleh mengambil iktibar jika yang berlaku itu daripada CIPTAAN ALLAH tetapi tidak pada HASIL MANUSIA. Ini kerana jika hasil daripada manusia seperti sejadah, kebarangkalian ia dilakukan oleh manusia atau jin itu tinggi.

Dalam soal sejadah berdiri, berasaskan kepada logik akal mungkin sejadah tersebut boleh didirikan oleh manusia sebagai ‘daya penarik’ untuk melariskan apa-apa produknya atau tempatnya. Jika ia terjadi di merata tempat, itu persoalan yang sangat mudah dijawab dengan akal….dalam dunia moden ini, kecanggilan teknologi maklumat membolehkan manusia melakukan apa saja. Era globalisasi menyebabkan jarak sempadan menjadi kecil.

Selain daripada itu, kalaupun tidak dilakukan oleh manusia, mungkin dilakukan oleh jin atau syaitan bagi memesongkan akidah manusia. Lupakah kita pada janji syaitan kepada Allah SWT apabila dia enggan tunduk hormat kepada manusia sebagai khalifahnya?Ingatla saudaraku, mempercayai sejadah solat dan bertasbih lebih dari mempercayai Allah SWT boleh membawa kepada kesesatan yang nyata.

Jika CIPTAAN ALLAH sekalipun, dalam persoalan keajaiban ini juga memerlukan penelitian yang rapi, tuan-tuan ingat tak apa yang terjadi pada tahun 1989? Objek terbentuk di langit menyerupai nama Allah, orang sedang bersolat dan sebagainya. Selepas siasatan dilakukan oleh pihak berkuasa, di dapati rupanya objek tersebut dibentuk melalui pencahayaan yang dipancarkan ke langit. Bukan sedikit orang Melayu mempercayai cerita tersebut.

Tuan-tuan ingat, pada tahun 2001, heboh di Malaysia menyatakan bahawa ikan flower horn ada kalimah Allah pada badannya? Apabila siasatan dilakukan, rupa-rupanya badan ikan tersebut di cat dengan cat merah jenis spray!memalukan, berapa ramai orang melayu tertipu?

Pada tahun lepas, heboh pokok pinang berwajah manusia, kejadian ini berlaku di Sik, Kedah…apa yang terjadi? Orang melayu berpusu-pusu mengambil air dari pokok tersebut yang disifatkan boleh mengubati segala penyakit…syirik, tuan-tuan…ingatla syirik itu dosa besar.

Untuk mengukuhkan penghujahan ilmiah saya, saya datangkan Firman Allah: al-Baqarah ayat 164:

Mafhumya:
“Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi dan pergantian malam dan siang, kapal yang belayar di laut dengan (muatan) yang bermanfaat bagi manusia, apa yang diturunkan dari langit yang berupa air hujan, lalu dengan itu dihidupkan bumi setelah mati (kering), dan dia tebarkan di dalamnya dengan bermacam binatang, dan perkisaran antara angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi, semua itu sesungguhnya merupakan tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang-orang yang mengerti (berfikir)”

Dalam ayat ini dinyatakan oleh Allah bahawa antara tanda Kebesaran NYA adalah dengan memikirkan kejadian dan ciptaannya yang berupa kejadian malam siang, laut sebagai khazanah bumi, hujan, angin dan awan. Ini adalah antara CIPTAAN ALLAH yang boleh difikirkan oleh manusia dan dikaji daripada perspektif sains.

Dalam ayat ini ada disebutkan ‘kapal’, semua daripada kita tahu bahawa kapal adalah ciptaan pemikiran manusia, saya nak nyatakan di sini, rujukan saya kepada beberapa kitab tafsir telah menyatakan bahawa subjek perbahasan dalam ayat ini bukannya kapal tetapi berkaitan dengan laut yang banyak memberikan manfaat kepada manusia. Boleh dilihat dalam;

1. Ahmad Mustafa al-Maraghi. T.th. Tafsir al-Maraghi. Jilid 1. Dar al-Fikr:Kaherah, hlm. 34.
2.Imam Abd al-Rahman Jalal al-Din al-Suyuti. 1983. Al-Dur al-Manthur fi al-Tafsir al-Ma’thur. Jilid 1. Dar al-Fikr: Kaherah, hlm 396.
3. Muhammad Jamaluddin al-Qasimi. 1914. Tafsir al-Qasimi al-Musamma Mahasin al-Ta’wil. Jilid 2. Dar al-Fikr: Kaherah, hlm. 15.

Ini membuktikan pemikiran yang dikemukakan oleh saya tidak bercanggah dengan mana-mana Ulama’ sama ada fuqaha’ terdahulu mahupun komtemporari.

Justeru, sebelum mengakhiri nukilan pada kali ini; ingin saya tegaskan beberapa perkara


1. Jika benar sekalipun ia sebagai petunjuk daripada ALLAH, cukupla ia menjadi muhasabah kepada individu yang melihatnya dan tak perlulah diperbesarkan perkara tersebut kerana ia akan menggemparkan masyarakat.

2. Ingat pesanan Rasulullah SAW, jika datang khabar berita daripada sumber fasik, berita tersebut perlu diteliti dengan sebaiknya.

3. Setiap manusia ada bentuk penghujahannya, justeru saya cukup merendah diri dan berlapang dada dengan golongan yang berbeza pendapat dengan saya. Terpulang kepada diri masing-masing, yang penting, ini hujah saya, saya berpegang kepada hujah ini dan menjadi tanggungjawab saya menyedarkan masyarakat atas ilmu yang saya miliki.

Sekian, Saya Yang Jujur:
Muhammad Yusri bin Yusof @ Salleh
ADM 2075
Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam
Universiti Teknologi Mara
Cawangan Perak
Kampus Seri Iskandar

2 comments:

Unknown said...

salam ukhuwah dik lebai ...
akak pun pernah tengok dlm you tube , movie cara buat sejadah berdiri...kelakar betul .. kok yer pun nk menipu buat ler sejadah yg sekeping tu berdiri tegak tanpa sokongan , kalu duduk ,semua org boleh tolong gubahkan...

Unit Hal Ehwal Murid said...

slm sdraku..

memg msyrkt kita mudah pcya dgn benda2 yg sbgtu..

yg penting, smga DIA memelihara kita dr tgelincir drpd hal yg blh mrosakkn akidah..

*di skdt, ada guru yg buat 'sejadah bdiri' ekoran berita itu..
aduhai!

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template