Monday, September 7, 2009

KENYATAAN PGSM BERHUBUNG KES KARTIKA SARI DEWI SHUKARNO

KENYATAAN BERSAMA PGSM DAN NGO-NGO ISLAM TERHADAP ISU SEBAT KARTIKA SARI DEWI SHUKARNO.
Aug 28th, 2009

Kami dengan ini sedar bahawa Malaysia adalah satu-satunya Negara di dunia mengamalkan dual sistem perundangan yang unik yang berjalan seiring dan harmoni antara satu sama lain sekian lama dan perkara ini hendaklah dihormati, dikekalkan dan diperkasakan.



Kami dengan ini menegaskan seperti berikut :-



1. Kami menjunjung kasih kepada Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah tentang titah baginda supaya semua pihak bersabar dan menyerahkan kepada Mahkamah untuk isu hukuman sebat ini.



2. Bahawa doktrin pengasingan kuasa antara kehakiman dan eksekutif mestilah dihormati dan dipertahankan sepanjang masa.



3. Kami menyeru agar jangan ada tekanan dan gangguan daripada mana-mana pihak mengenai undang-undang dan perlaksanaan undang-undang syariah lebih-lebih lagi dari golongan yang bukan Islam.



4. Semua pihak mematuhi dan menghormati keputusan yg dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah.



5. Hukuman dan pelaksanaan hukuman sebatan di mahkamah syariah hendaklah dikekalkan, diseragamkan dan dilaksanakan di seluruh negara.



6. Majlis Peguam atau sesiapa yang tidak berkenaan dengan Agama Islam hendaklah tidak mencampuri urusan Agama Islam dan serahkan urusan kepada pihak yang beraotoriti bagi Agama Islam .



7. Kami menegaskan hukuman sebatan dalam islam adalah untuk tujuan mendidik dan amat berbeza dengan hukuman yang dilaksanakan mengikut Kanun Kesiksaan yang diamalkan di Common Law dan Mahkamah Sivil.



8. Kami kecewa dan membantah kenyataan Menteri Dalam Negeri, kerana memang telah ada tukang sebat yang bertauliah yang sedia melaksanakan hukuman sebat.



9. Kami mengucapkan syabas kepada Kartika Sari Shukarno yang tabah dan sabar dalam menghadapi polemik ini dan sanggup menyerahkan nasibnya kepada pihak berkuasa agama Islam Pahang (JAIP).





MOHAMAD ISA BIN ABDUL RALIP

PRESIDEN PGSM BAGI PIHAK NGO-NGO ISLAM

27 OGOS 2009

No comments:

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template